آلبینو شبیه ساز المپیاد زیست ۱۴۰۳

سال‌هاست که در آیریسک یا موسسات دیگر آزمون شبیه ساز المپیاد زیست شناسی برگزار می‌شود. اما امسال با آلبینو یک پدیده جدید در عالم آزمون‌های المپیاد زیست‌شناسی اتفاق افتاده است. برای شناخت بهتر این پدیده به متن زیر توجه کنید. آن زمان تصمیم بگیرید که آیا شما هم قصد دارید جزئی از این حرکت جدید باشید یا  از مسیر تاریخ جا می‌مانید؟!

گاهی اوقات تغییرات ژنتیکی توارث از پدر مادر نیست، بلکه جهش صورت گرفته (de-novo) است که ناشی از تغییرات DNA polymerase سلول است. امروز برای چندمین بار در تاریخ حیات می‌خواهیم یک جهش de-novo به شما ارائه دهیم. یک جهش در مسیر پیشرفت تحصیلی و احتمالا یک جهش در موفقیت 🙂
ما در برنامۀ آزمون‌های سال تحصیلی ۰۴-۱۴۰۳ تلاش کردیم بازدهی مطالعاتی و علمی شما را در قالب آزمون‌های مدون به حداکثر برسانیم. البته فکر نمی‌کنم تا اینجای کار de-novo چیزی جز گزافه گویی به حساب آمده باشد، به ادامۀ مطلب توجه کنید!

_

چرا آلبینو در المپیاد زیست شناسی بهترین است؟

۱

پوشش مباحث عمومی و تخصصی در ۶ مرحله آزمون پیشروی محور با روند تحصیلی آزموده شده

همانطور که بر همۀ جامعه المپیاد زیست عیان است، کتاب مادر در المپیاد زیست امروزی، کتاب زیست شناسی عمومی کمپبل است که به قلم تحریر جمعی از نویسندگان مطرح علم زیست شناسی درآمده است و در ۸ بخش (یونیت) و ۵۶ فصل طبقه بندی شده است. در علم المپیادی امروزی کشور، برخی فصل‌ها مهم تر از فصل‌های دیگر هستند و پر سوال تر و متدوال تر از دیگر فصل‌ها خوانده می‌شوند.

برخی فصل‌ها نیز چنان بسیط و طویل هستند که یک یا چندین کتاب تخصصی خاص برای آن‌ها نوشته شده است! در کل ضریب دار بودن فصول کمپبل، یکی از بدیهی‌ترین فرضیات همیشگی طراحان آزمون‌های شبیه ساز بوده است. اما به عنوان فرد ارائه دهنده آزمون باید بر این قضیه مکلف بود که ضریب‌دهی و بخش بندی آزمونی ما به درستی انجام شده است یا خیر؟

در نتیجۀ این صحبت‌ها بر آن شدیم که با بررسی ۸ دوره اخیر مرحله اول و دوم المپیاد کشوری، برآورد بهتری ضریب حدودی از هر یونیت کمپبل و سپس هر فصل کمپبل و درنهایت هر بخش کتاب‌های تخصصی‌تر به دست آوریم. در نهایت این ضریب دهی در بودجه بندی شما آورده شده است تا:

  • بدانید اصولا در آزمون‌های خود چه کسری از سوالات را چه مبحثی تشکیل می‌دهد.
  • بدانید برای مطالعه و آماده شدن برای مرحله ۱ و مرحله ۲ المپیاد زیست‌شناسی، محوریت مطالعاتی خود را چگونه و بر اساس کدام مباحث تعیین کنید؟

منظور از روند تحصیلی آزموده شده دقیقاً این است که با استفاده از آمار مشهود بتوان تخمینی هر سال برای دانش آموزان فراهم کرد تا دقیق‌ترین روند پیشروی مبحثی، تضمین کننده موفقیت آینده و آموزش درست فرد باشد.

برنامۀ کلی آزمون‌های مبحثی المپیاد زیست‌شناسی آیریسک در سال ۱۴۰۳ در ادامه آمده است. به ضریب هر فصل (عرض سلول) برای هر آزمون دقت کنید!

آزمون گام به گام آلبینو ۱۴۰۳

۲

جدایی مبحثی و طبقه‌بندی دقیق در آزمون‌های آلبینو

اگر در ساختار آزمون‌های مرحله ۱ و ۲ المپیاد زیست‌شناسی سال‌های دقت کرده باشید، متوجه جدایی مبحثی آزمون می‌شوید. درست است در ابتدای شروع پرسش‌های یک مبحث در مرحله ۱ نوشته نشده است که «از فلان مبحث!» اما جدایی مبحثی آزمون کاملا مشهود است. دوست دارم خودتان به این جدایی مبحثی آزمون‌ها برسید و من دیگر توضیحی ندهم. خلاصه
ما در آزمون‌های آموزشی آلبینو جدایی مبحثی مشابه سوالات مرحله۱و۲ سال گذشته را در نظر گرفته‌ایم و البته این سری ما در ابتدای سوالات گفته ایم «از فلان مبحث!» این روند باعث می‌شود ضمن تطابق‌پذیری بیشتر شما با فضا و جو آزمونی باعث کارنامه تفکیک شده مبحثی برای تحلیل آزمون شود.

۳

کامل‌ترین کارنامۀ المپیاد در ایران

پس از برگزاری آزمون و ثبت پاسخنامه مهم‌ترین اطلاعاتی که بچه‌ها لازم دارند، یک کارنامۀ کامل برای تحلیل عملکردشان است. در کارنامه‌های آلبینو ضمن ارائه نمای کلی، کارنامه مبحثی از هر موضوع ارائه می‌شود و در ادامه پس از شرکت در آزمون‌های بعدی، نمودار خطی خواهید دید از روند نزول و صعود خود در هر مبحث و موضوع بین تمام شرکت‌کنندگان. این کارنامه تفکیک شده مبحثی برای پایش وضعیت بازدهی مطالعاتی، پیدا کردن نقطه ضعف و قوت مبحثی و نیاز به رفع اشکال و یا مطالعه مجدد شما به کار می‌آید.

.:. بیشتر بخوان .:.
جذب مشاور و مدرس المپیاد سال 1403

نمایی از کارنامه آزمون‌های آلبینو سال ۱۴۰۳

کارنامه آزمون آلبینو ۵
کارنامه آزمون آلبینو ۴
کارنامه آزمون آلبینو ۳
کارنامه آزمون آلبینو ۲
کارنامه آزمون آلبینو ۱

۴

پاسخ‌نامۀ تشریحی المپیاد زیست‌شناسی

اگر رسالت آزمون شبیه ساز، یادگیری است نه تحکیم! باید موجبات یادگیری را فراهم کند. درنتیجه چه بهتر که پاسخ تشریحی آزمون در قالب یک جزوه نسبتا کامل از هر مبحث در دسترس شما قرار بگیرد تا موضع خوبی برای رفع اشکال و یادگیری شما باشد. سؤالات و پاسخ‌های تشریحی آزمون‌های قبلی آیریسک چنان مورد استقبال قرار گرفت که در کتاب ساعت‌ها با المپیاد زیست‌شناسی به چاپ رسید. این کتاب تنها مجموعۀ موجود در ایران است که آزمون‌های شبیه‌ساز المپیاد زیست‌شناسی را گردآوری کرده است.

۵

پاسخ‌نامۀ تشریحی المپیاد زیست‌شناسی

فیلم تحلیل هر آزمون آلبینو پس از نهایی شدن کلید و بررسی اعتراضات در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد؛ درنتیجه اگر به هر دلیلی در پاسخنامه تشریحی، آموزش به طور کامل صورت نگیرد، در فیلم رفع اشکال شخصاً وارد عمل می‌شوم! و سوال را شخم خواهیم زد.

۶

پویایی کلید و تابع علم بودن به همراه ویرایش کامل آزمون

همواره در مرحله ۱و۲ های سال گذشته المپیاد کشوری، معدود تغییراتی در کلید اولیه آزمون عامل پیروزی و شکست برخی دوستان بوده است. قطعاً و به هیچ عنوان مزیت اصلی آزمون و هدف اصلی آزمون‌های آلبینو نباید تطابق پذیری اعتراض باشد؛ هدف این است که دانش آموز بتواند هر آنچه می‌داند و نمی‌داند را در آزمون پیاده کند نه در خارج آزمون و پس از آن! اما در نهایت ما موظف هستیم اگر غلط علمی و اشتباهی سهوی در آزمون به‌وجود بیاید پاسخگو و تطبیق پذیر باشیم.

اکثر آزمون­‌های شبیه ساز برگزار شده در جاهای مختلف مدعی ویراست علمی و ادبی هستند. اما … فکر نمی‌کنم اینطور باشد!!! آزمون­‌های آلبینو توسط ویراستارهای هوش مصنوعی عزیزم، ویراست ادبی نگارشی و توسط هوش غنی انسان­‌های بخرد و مدال‌آوران المپیادی ویراست علمی می‌شوند.

۷

تعدیل مضمون آزمون‌های آلبینو

این مورد شاید از نظر شما و خیلی از اساتید محترم در ظاهر چیز مهمی به نظر نرسد. خیلی اوقات مهم نیست آزمون از چه مباحث و کتاب‌هایی سؤال دارد، بلکه بیشتر حائز اهمیت است که آزمون دارای چه نوع سؤالاتی است! در واقع ما می‌توانیم از ساده‌ترین فصول کتاب‌های موجود به عنوان منبع، پیچیده‌ترین سوالات مدیریت داده طرح کنیم و از سخت ترین مباحث، ساده ترین سوالات را مطرح کنیم.

تعدیل مضمون بخش مهمی از آزمون‌های ماست که در پشت صحنه اتفاق می‌افتد و کسی متوجه آن نیست. ما ضمن اینکه با درج کردن ضریب‌ها و کلیاتی مشخص می‌کنیم از هر مبحث چه تعداد سوالی طرح شود. مشخص می‌کنیم از هر مبحث چه نوع سوالی طرح شود و به همین دلیل با یک دیدگاه بزرگ‌تر، هر آزمون آلبینو دارای نسبت منطقی از سوالات سخت تحلیلی- سخت حفظی – آسان تحلیل و آسان خواهد بود. البته که تقسیم‌بندی ما برای تعدیل مضمون به این سادگی‌ها هم نیست و صرف ساعت‌ها زمان بعد از طراحی سؤالات برای آن نیاز است.

_

همراه شما در آلبینوی ۱۴۰۳

آرین علیدادی‌پور – پیام فتاحی

0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن تمام نظرات