دوم المپیاد زیست شناسی سال 1403 1

مرحله دوم المپیاد زیست شناسی سال ۱۴۰۳ با حضور ۱۳۵۸ نفر در اردیبهشت ماه برگزار شد. در مجموع ۴۴ نفر در مرحله‌ی دوم پذیرفته شدند که با گذراندن دوره‌ی تابستانی موفق به کسب به مدال‌های رنگارنگ خواهند شد. مانند آماری که در مقایسه‌ی استانها در مرحله‌ی اول المپیاد زیست شناسی ۱۴۰۲ در اختیار شما قرار گرفت، مقایسه‌ی عملکرد استان‌های کشور در مرحله‌ی دوم نیز با توجه به شاخص‌های مورد نظر آیریسک انجام می‌شود.

این شاخص‌ها با نگاه به تجربه‌ی حدود دو دهه فعالیت در المپیادهای کشور و اطلاعات موجود انتخاب شده‌اند و با ارایه‌ی اطلاعات بیشتر از طرف باشگاه دانش‌پژوهان جوان، امکان تحلیل‌های متنوع‌تری نیز وجود دارد. در پایان مقدمه توجه داشته باشید که چه در کلاس‌ها و آزمون‌های المپیاد آیریسک شرکت کرده باشید چه از راه دیگری به مدال المپیاد برسید، همیشه برایتان بهترین آرزوها را داریم و برای همفکری و همکاری می‌توانید روی ما حساب کنید.

.:. بیشتر بخوان .:.
مقایسه‌ی استانها در المپیاد زیست شناسی ۱۴۰۲
المپیاد

مقایسه استان‌ها در مرحله دوم  المپیاد زیست شناسی سال ۱۴۰۳

دانش‌آموزان شهر تهران و ۱۰ استان موفق به گذر از سد مرحله‌ی دوم المپیاد زیست‌شناسی سال ۱۴۰۳ شدند. در این میان شهر تهران با ۱۹  قبولی در رتبه‌ی نخست قرار گرفت و استان‌های خراسان رضوی، البرز، یزد، اصفهان، زنجان، سمنان، شهرستان‌های تهران، فارس، آذربایجان شرقی و مازندران در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

تعداد قبولی مرحله دوم المپیاد زیست شناسی سال ۱۴۰۳
پسته المپیاد

تعداد مدال المپیاد زیست شناسی در ۱۰ میلیون نفر

شاخص پسته‌ی المپیاد، نشان‌دهنده‌ی نسبت مدال‌آوران هر استان به جمعیت آن است. برای اینکه مقایسه‌ی رتبه‌ی استان‌ها ساده‌تر باشد، تعداد قبولی‌ها براساس جمعیت ۱۰ میلیون نفر به دست آمد. این شاخص با سرمایه‌گذاری عمومی برای المپیاد و ایجاد علاقه و انگیزه در دانش‌آموزان هر ناحیه بهبود می‌یابد. به طوری که انتظار داریم در حالت ایده‌آل و با توزیع یکسان منابع آموزشی در کشور، اختلاف شاخص پسته‌ی المپیاد استان‌ها به کمترین مقدار برسد.

شاخص پسته مرحله دوم المپیاد زیست شناسی۱۴۰۳
فندق المپیاد

نسبت مدال المپیاد به تعداد قبولی‌های مرحله اول المپیاد زیست شناسی

معمولاً گفته می‌شود که جمعیت شهرها عاملی برای افزایش تعداد مدال‌آوران آن‌ها در المپیادهای علمی است. اگرچه عامل جمعیت بر تعداد تعداد قبولی‌های یک شهر یا استان در مرحله اول می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد، اما با بررسی آمار استان‌ها و نسبت قبولی‌های مرحله دوم به مرحله‌ی اول، می‌توانیم بر کیفیت آموزش تخصصی المپیاد در آن منطقه آگاه شویم. با ساخت شاخص فندق و مقایسه‌ی آن با پسته‌های المپیاد! می‌بینیم که کدام استان‌ها سرمایه‌گذاری بهتری با بازده بالاتر برای کسب مدال المپیاد داشته‌اند.

برای افزایش شاخص فندق المپیاد، ایجاد مراکز تخصصی در سطح شهر و برنامه‌ریزی دقیق و طولانی‌مدت با همکاری مدال‌آوران و اساتید متخصص و باتجربه نیاز است.

شاخص فندق مرحله دوم المپیاد زیست شناسی۱۴۰۳
گردوی المپیاد

دورنمای استان‌‌ها برای رقابت در المپیاد زیست‌شناسی

رقابت در شاخص گردو سخت‌ترین بخش رقابت استان‌ها در آمار مدال‌آوران المپیادی است. این شاخص دارای یک پوسته‌ی بسیار سخت است که گذر کردن از آن به برنامه‌ی بسیار زیرکانه نیاز دارد. ۳ درصد از پذیرفته‌شدگان مرحله اول المپیاد زیست شناسی کل کشور، در مرحله‌ی دوم قبول می‌شوند. با توجه به اینکه اغلب استان‌ها هیچ مدال‌آوری در مرحله‌ی دوم المپیاد سال ۱۴۰۳ ندارند، استان‌های مدال‌آور از این پوسته به سادگی عبور می‌کنند اما روحیه‌ی رقابت دانش‌آموزان در استان‌های دیگر به شدت تضعیف می‌شود!

آیریسک با تجربه‌‌ای گران‌بها در پرورش مدال‌آوران و مشاوره در انتخاب مسیر دانش‌آموزان، همراهی مناسب برای مدیران و برنامه‌ریزان آموزشی است تا با همفکری و ایجاد ساختارهای جدید بتوانیم توزیع بهتری از آموزش تخصصی المپیاد را در کشور داشته باشیم.

به طور کلی یادگیری زیست شناسی می‌تواند از طریق روش‌های مختلفی انجام شود. در زیر چند روش برای یادگیری زیست شناسی آورده شده است که آیریسک در همۀ آن‌ها می‌تواند همراه شما باشد:

  1. مطالعه کتب و منابع آموزشی: استفاده از کتب و منابع آموزشی مرتبط با زیست شناسی می‌تواند به شما کمک کند تا مفاهیم اساسی و پیشرفته زیست شناسی را یاد بگیرید.
  2. حضور در کلاس‌های درسی: شرکت در کلاس‌های درسی زیست شناسی و گوش دادن به توضیحات معلمان و اساتید می‌تواند به یادگیری شما کمک کند.
  3. استفاده از منابع آنلاین: استفاده از منابع آموزشی آنلاین مانند ویدئوها، وب‌سایت‌ها و دوره‌های آموزشی مرتبط با زیست شناسی می‌تواند به یادگیری شما کمک کند.
  4. انجام تجربیات عملی: انجام تجربیات عملی و آزمایش‌های مرتبط با زیست شناسی می‌تواند به درک بهتر مفاهیم علمی کمک کند.
  5. حل مسائل و تمرین‌ها: حل مسائل و تمرین‌های کتاب‌های تخصصی المپیاد به شما کمک می‌کند تا مفاهیم را بهتر درک کنید و مهارت‌های لازم برای حل مسائل را پیدا کنید.
  6. همفکری با دیگران: همکاری با دوستان یا مدال‌آوران المپیادی برای حل مسائل و گفتگو درباره مفاهیم زیست شناسی می‌تواند به یادگیری شما کمک کند.
  7. استفاده از روش‌های یادگیری تجربی: استفاده از روش‌های یادگیری تجربی مانند نقش‌آفرینی، ساخت مدل‌های سه بعدی و استفاده از ابزارهای تعاملی مانند نرم‌افزارهای شبیه‌سازی می‌تواند به یادگیری شما کمک کند.

.:. بیشتر بخوان .:.
صفر تا صد آشنایی با المپیاد زیست‌شناسی ۱۴۰۳
0 0 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن تمام نظرات