کارگاه آنلاین نمایشنامه و نقد آن برای آمادگی المپیاد ادبی در آبان ۱۳۹۹ برگزار می‌شود. این کارگاه از ابتدا تا آنچه برای شرکت در المپیادهای کشوری ایران نیاز دارید را پوشش می‌دهد. برای شرکت در این دوره به هیچ نرم‌افزار و تجهیزاتی نیاز ندارید، اما پیشنهاد می‌کنیم با کامپیوتر یا تبلت با صفحه بزرگ در این کلاس‌ها شرکت کنید، همچنین پیش از هر جلسه، تمرینات کلاس را به طور کامل بررسی کنید.

هدف:

در این کارگاه قرار است با خواندن ۵ نمونه از نمایشنامه‌های فارسی، هم از سیر تاریخیِ زمینۀ متن، یعنی چگونگی مواجهۀ فارسی‌زبانان با ادبیات نمایشی، و سپس سیر تحوّل آن، و همچنین با انحای مختلفی از خواندن نمایشنامه آشنا شویم تا از خلال آن دریابیم خواندن نمایشنامه چه تفاوت­هایی با خواندنِ داستان دارد.

 

طرح درس:

۱.     جلسۀ اول (۱۵ آبان ساعت ۱۶)

مقدمه

درام چیست؟ رابطۀ میان درام/متن/اجرا

دو چشم­‌انداز: درام ارسطویی / [ضد] درام افلاطونی

پلات چیست و چه جایگاهی در این دو چشم‌­انداز دارد

مختصری از چالش­‌های بعدیِ نمایشنامه‌­نویسی در اروپا با پلات

 

۲.     جلسۀ دوم (۱۵ آبان ساعت ۱۷:۳۰)

مواجهۀ ایرانی با درام

بررسی نسبت چشم­‌انداز ارسطویی با نمایشنامۀ آخوندزاده، و نسبت چشم‌­انداز افلاطونی با نمایشنامۀ میرزاآقا تبریزی

دو موضع متفاوت در برابر مشروطه از طریق منطق فرم

ارزیابی دو نمایشنامه:

–         وزیر خان لنکران(میرزافتحعلی آخوندزاده)

–         زمان خان بروجردی(میرزاآقا تبریزی)

 

۳.     جلسۀ سوم (۲۲ آبان ساعت ۱۶)

مختصری از تحولات نمایشنامه­‌نویسی تا دهۀ ۴۰

ورود تئاتر به فرهنگ رسمی

مسئله­‌شدنِ «هویت» ایرانی: سیاستِ تئاتر «بومی» پهلوی دوم

آیا اساسا صحبت از هنر بومی امکان­پذیر است؟

ارزیابی دو نمایشنامه:

–         چوب به دست‌­های ورزیل (غلامحسین ساعدی)

.:. بیشتر بخوان .:.
سعید رحیمی، سرپرست جدید کمیته علمی المپیاد ادبی

–         پهلوان اکبر می‌­میرد(بهرام بیضایی)

 

۴.     جلسۀ چهارم (۲۲ آبان ساعت ۱۷:۳۰)

فاصله­‌گذاری چیست؟ (مختصری از مواجهات رادیکال قرن بیستم اروپا با سنت­‌های دراماتیک)

فاصله­‌گذاری به مثابۀ امکان نقد سیاسی

فاصله‌­گذاری و برآمدنِ تئاتریکالیته در متن

فاصله­‌گذاری و فعال­شدن تاریخ‌­های دیگر، از زیر سایۀ تاریخ رسمی (مقدمه­‌ای بر نقد نوتاریخ‌­گرایانه)

ارزیابی یک نمایشنامه:

–         مرگ یزدگرد (بهرام بیضایی)


 

مهلت ثبت نام، هزینه و ظرفیت کلاس‌ها

🎯 هزینه‌ی این دوره برای ۴ جلسه کلاس آموزشی صد و سی هزار تومان است.

توجه: برای دریافت راهنمایی و هماهنگی با آیریسک تماس بگیرید:

🔸 روزهای شنبه تا چهارشنبه از ۸ تا ۱۶:

۰۲۱۶۶۹۱۷۲۳۰

۰۲۱۶۶۹۱۷۲۳۱

🔸 همه روزه تا ساعت ۲۰:

۰۹۹۰۰۲۲۰۵۲۵

🙋‍♀️🙋‍♂️ ظرفیت دانش‌آموزان ۴۰ نفر است.

⏳ تا روز قبل از شروع دوره فرصت دارید ثبت‌نام کنید.

روش ثبت نام و شرکت در دوره

۱- به اینجا [+] مراجعه کنید.

۲- پس از وارد کردن مشخصات، از میان خدمات آیریسک، کلاس‌های صفر تا بی‌نهایت پاییز ۱۳۹۹ را انتخاب کنید.

۳- از رشته‌های زیرمجموعه، کارگاه نمایشنامه و نقد آن را انتخاب کنید.

۴- در صفحه بانکی پرداخت را انجام دهید.

۵- تا یک روز قبل از آغاز دوره، لینک کلاس، نام کاربری و رمز برای شما ایمیل و پیامک خواهد شد.

۶- در طول کلاس زمان‌هایی برای پرسش و پاسخ در نظر گرفته شده است، حتماً سؤالات خود را مطرح کنید.

 

معرفی مدرس این دوره

🔹 محمدعلی نراقی

✔️ مدال طلای المپیاد ادبی دانش‌آموزی سال ۱۳۹۳

✔️  کارشناس ادبیات نمایشی دانشگاه تهران

✔️ سابقه‌ی ۵ سال تدریس المپیاد ادبی

نشانی محل برگزاری کلاس

تمام نقاط ایران به صورت آنلاین در کلاس‌های آیریسک

امکان ارسال دیدگاه برای این مطلب وجود ندارد.