اخبار جدید المپیادهای علمی سال ۱۴۰۳

اخبار جدید المپیادهای علمی سال ۱۴۰۳ چهار نکتۀ جالب را در خود جای داده که متن اصلی اطلاعیۀ باشگاه دانش‌پژوهان جوان را به طور خلاصه و با نظر شخصی خودمون! براتون نوشتیم. در انتهای صفحه، جا برای نظرات شخصی شما هست تا بیشتر باهاشون آشنا بشیم.

۱- از سال ۱۴۰۳ در تمامی المپیادهای علمی که توسط باشگاه دانش‌پژوهان جوان برگزار می‌شود (از جمله فیزیک، شیمی و ادبی) امکان شرکت دانش‌آموزان پایه دهم علاوه بر دانش‌آموزان پایه یازدهم در دوره تابستانه باشگاه و کسب مدال وجود دارد.

پی‌نوشت: بچه‌های نهمی خیلی جدی‌تر می‌تونن به المپیادهای شیمی، فیزیک و ادبی برسند و رقابت برای بچه‌های یازدهمی در این المپیادها سخت‌تر می‌شه.

۲- به جهت فرصت بیشتر و کمک به مطالعه دانش آموزان، آزمون‌های کشوری المپیادهای علمی سال جاری همانند روال هر ساله برگزار خواهند شد. این بدان معنیست که مرحله اول المپیادهای علمی سال تحصیلی جاری در بهمن ماه ۱۴۰۳ و مرحله دوم المپیادهای علمی در فروردین ماه ۱۴۰۴ برگزار خواهند شد.

پی‌نوشت: جابجایی آزمون‌های المپیاد برای کمتر شدن تداخل با امتحانات نهایی بود! در اطلاعیه‌های قبلی باشگاه دانش‌پژوهان جوان هم زمان آزمون مرحلۀ اول آذرماه و مرحلۀ دوم اسفندماه گفته شده بود تا فاصلۀ مناسبی با امتحانات نهایی داشته باشه. حالا مشخص نیست که چرا دوباره به جای قبلی برگشته. مقاومت مدارس، آماده نبودن سیستم اجرایی باشگاه، نظرسنجی از بچه‌ها یا . . . ؟

۳- ضمنا از سال جاری، المپیاد «هوش مصنوعی»، به عنوان یک المپیاد جدید به مجموعه باشگاه دانش‌پژوهان جوان اضافه می‌شود.

پی‌نوشت: امیدواریم این رشته با کمیتۀ قوی و برنامه‌ریزی خوب، بتواند جایگاه مناسبی بین بچه‌ها پیدا کند. سرنوشت بعضی از رشته‌های جدید المپیادی در سال‌های قبل، دلچسب نبود!

.:. بیشتر بخوان .:.
مقایسه استان‌ها در مرحله دوم المپیاد فیزیک سال ۱۴۰۳

۴- المپیادهای «مدیریت و اقتصاد» و «تفکر و کار‌آفرینی» ترکیب و در قالب یک المپیاد جدید با عنوان «مدیریت، اقتصاد و حکمرانی» برگزار خواهد شد.

پی‌نوشت: به نظر ما، ادغام و تغییر نام در اینجا برای دلخور نشدن بچه‌های تفکر و کارآفرینی صورت گرفته! یک جورایی المپیاد کارآفرینی حذف شده و اقتصاد گسترده‌تر شده. منتظر هستیم که به زودی و در سال‌های آینده وضعیت بعضی رشته‌های دیگه مثل سواد رسانه‌ای و نانو هم مشخص بشه؛ یا منابع و مفاهیمش در حد المپیادهای دیگه بشه یا اینکه با ادغام و گسترش، بچه‌های این رشته هم بتونن در مسیر پر تلاش خودشون دانش سودمند و فراوان کسب کنن.

اسم بردن از این دو رشته، بی‌احترامی به کمیته‌های محترم و مدال‌آوران سال‌های قبل نیست و با نگاهی بی‌طرف، در شرایط فعلی نمی‌شه منابع و روش آزمون این رشته‌ها رو با رشته‌های دیگه هم‌ارز فرض کرد 🙂

عجیب: در اطلاعیه‌های قبلی باشگاه دانش‌پژوهان جوان دربارۀ المپیاد جدید فلسفه و منطق صحبت شده بود، اما هیچ خبری از آن نشده و با توجه به اطلاعیۀ جدید، انگار این رشته در لیست مسابقات امسال نیست. همچنین هنوز هیچ منبع و مسیری برای بچه‌هایی که علاقه‌مند به المپیاد هوش مصنوعی هستند اعلام نشده است.

منبع: سایت باشگاه دانش‌پژوهان جوان و پی‌نوشت‌های آیریسک

3.7 3 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن تمام نظرات
محمد امین
محمد امین
2 روزها قبل

به نظر من یازدهمی چرت ترین خبر سال بود